Totens Blad
3 minutter lesetid

Noen fakta om skoleskyss

Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for hva skribenten selv mener.
Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.

Innlandstrafikk er den delen av fylkeskommunen som planlegger skoleskyss til elever som har rett til det, enten de går i grunnskolen eller på en videregående skole. Hele 41 prosent av elevene i Innlandet må ta buss eller taxi til skolen hver dag. Vi snakker om ca. 6500 elever i videregående skoler og ca. 15 000 elever i barne- og ungdomsskolene. Innlandstrafikk jobber for å imøtekomme alle ønsker og behov, slik at elevene skal få en trygg, forutsigbar og sikker skoleskyss. Da er vi avhengig av å få god informasjon om behovene, så tidlig som mulig, slik at vi kan lage gode planer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innlandet er det fylket i landet som har den største andelen elever med lovpålagt rett til skoleskyss. Over 75 prosent av Innlandstrafikk sitt årlige budsjett går til skoleskyss. Det som blir igjen av budsjettmidlene når skoleskyssen er dekket, går til det ordinære rutetilbudet, med vanlige billetter. Billettinntektene dekker ikke på langt det det koster å reise med bussen. Men, det er en positiv og gledelig utvikling, at stadig flere tar bussen.

Det er kommunene som melder fra om elever som trenger transport i grunnskolen. Så gjør Innlandstrafikk en vurdering, og der det er få elever, settes det opp drosje. Noen elever kan ha rett til drosjeskyss av helsefaglige grunner, selv om det går buss.

Elever i videregående skole må søke om skoleskyss selv. Dette får alle tiendeklassinger beskjed om, våren før de begynner på videregående skole. Søknaden går digitalt til Innlandstrafikk. Elever på videregående må søke om skoleskyss hvert år. Det er den eneste måten vi kan få oversikt over behovet på, slik at vi kan sette opp et godt tilbud.

Det er mye å ta hensyn til. Skolene begynner og slutter til ulike tider, sjåførene skal ha en fornuftig og sammenhengende arbeidsdag, og det ordinære rutetilbudet skal fases inn så det passer med skoleskyssen. Bussparken skal utnyttes mest mulig. Når barn har to bosteder, både hos mor og far, kan det bety forskjellige skyssordninger.

Innlandstrafikk arbeider for trygg, effektiv og pålitelig skoleskyss. Vi gjør vårt beste for å behandle alle søknader kjapt og korrekt, men det kan selvsagt glippe litt, i en hektisk periode. I år var det litt mer krevende enn normalt, å planlegge skoleskyssen. Fredag før skolestart manglet Innlandstrafikk ca. 4.000 søknader om skoleskyss, i forhold til det vi forventet å få. To tredeler av disse gjaldt videregående skole. Vi er vant til at slikt skjer, men det manglet flere søknader i år enn ellers. Da blir det vanskelig å planlegge. Mandag 18.08. kom det inn ca. 380 søknader. Utover i uka kom det flere, men etter den første skoleuka manglet vi fortsatt ca. 1300 søknader.

La det ikke være noen tvil: alle som har krav på det, skal få skoleskyss. Ta kontakt med Innlandstrafikk hvis du lurer på noe.

Aud M. Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune