• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
LESERBREV
3 minutter lesetid

– Hybridbiler øker beredskapen

(Arkivfoto)
Totens Blad
Publisert: 27 juni, 2025 11:56
Oppdatert: 27 juni, 2025 11:56
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for hva skribenten selv mener.
Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.

Det er på høy tid å bremse den ensidige elektrifiseringen av Norge som de fleste partier støtter. Det er en politikk som gjør Norge mer sårbar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I en tid der mange sliter med å få familieøkonomien til å gå rundt på grunn av den ekstreme prisveksten, har Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti økt bilavgiftene.

Det har særlig rammet hybridbiler, der enkeltmodeller har fått avgiftsøkninger på rundt 200.000 kroner de fire siste årene. Siste avgiftsøkning på nærmere 50.000 kroner var 1. april i år.  Det har i stor grad priset disse bilene ut av det norske markedet.

Vi må begynne å vurdere de langsiktige konsekvensene av elektrifisering av bilparken i Norge og hvordan det svekker beredskapen i en krigs- eller krisesituasjon at bilene er avhengig av strømnettet.

Politikere som kun vil ha elbiler på norske veier, og motarbeider hybridbiler, lytter ikke til de som ivaretar sikkerheten vår.  Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler alle å ha en «beredskapsvenn» med en fossilbil.

Forsvaret sendte i år ut 14.000 meldinger om rekvisisjoner av kjøretøy, maskiner og eiendommer hvis det blir krig. Det er nesten bare kjøretøy med fossil- eller hybridmotor som blir rekvirert. 1.500 av de planlagte rekvisisjonene er hybridkjøretøy, og kun omtrent 50 er elbiler.

Totalberedskapskommisjonen er også klar på at målsettingen om at det bare skal selges elbiler vil «innebære ny sårbarhet knyttet til bortfall av elektrisk kraft». I Ukraina har vi sett at Russland systematisk har gått etter å slå ut strømforsyningen i landet.

Den eneste løsningen for å snu utviklingen er å redusere bilavgiftene. Fremskrittspartiet vil redusere kjøpsavgiften for kjøretøy ved å fjerne den tradisjonelle vektkomponenten i engangsavgiften. Dette vil innebære solide avgiftskutt og vil redusere prisen for hybridbiler kraftig.

Kampen mot hybridbilene må ta slutt. De andre partiene må også innse at kun elbiler på norske veier vil være en alvorlig trussel for oss alle i krig eller krise. 

Frank Sve, første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen for FrP, Morten Stordalen, medlem i transport- og kommunikasjonskomiteen for FrP

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no