Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.
Østre Toten kommune har mange gode kvaliteter og et stort utviklingspotensial. Kommunen har ikke jernbane og er ikke tilgodesett med tilstrekkelig bussforbindelse, og vi er derfor avhengig av gode veiforbindelser. Fylkesvei 33 er den største bremseklossen for utviklingen av næringslivet i kommunen. Veien er stedvis smal, svingete og rasfarlig.
Vi mener det er bare et tidsspørsmål før det skjer større ulykker på veien. Med det ekstrem-været vi har fått i landet vårt, med milde vintre og store nedbørmengder, opplever vi at det går flere og flere ras og utglidninger av veilegemer. I 2024 var det flere små og større ras over fylkesvei 33, men heldigvis ble det bare skade på biler.
Vi referer til artikkel i Toten Blad januar i år: «Landbruket står for stor verdiskapning i Innlandet. Østre Toten skiller seg ut i vår region, her skapes det verdier for hele 628 millioner.» Det er Østlandsforskning og Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) som har gjennomført analysen på vegne av Partnerskap landbruk Innlandet. Dette er vi som bor i kommunen stolt over, det er mye jorder her og de ligger ikke brakk! Selvforsyningsgraden i Norge er svært lav sammenlignet med andre land. I en krisesituasjon kan vanskeligheter med import føre til at vi vil få mangel på sentrale matvarer. Norge er i dag kun 44 prosent selvforsynt med kalorier, 39 prosent justert for importerte råvarer til fôr. Regjeringens totalberedskapsmelding har en målsetning om økning av selvforsyningsgraden til 50 prosent innen 2030.
Østre Toten kommune er en av de viktigste jordbrukskommunene i Norge, med produksjon av blant annet ca 13 prosent av alle frilandsdyrkede grønnsaker i Norge. Sammen med skogbruk og annen næring i kommunen, blir det svært store volumer som skal transporteres ut, noe som vises ved at det hvert døgn går nærmere 300 tunge kjøretøy på fylkesvei 33. Kommunen har ambisjoner om å bidra til økningen av selvforsyningsgraden og det vil si enda større volumer i fremtiden.
Fylkesvei 33 handler ikke bare om landbruk, men om fremtiden for Toten. Gode og sikre kommunikasjoner er i dag basis for all næring, både det som skal transporteres på biler og folkene som skal bruke veien som privatbilist. Når vi hverken har jernbane eller bussforbindelse, er vi helt avhengig av en utbedret fylkesvei 33, noe som er avgjørende for å få til en god fremtidig utvikling. Vi har kompetansen og her skal det skal det skapes nye arbeidsplasser, produseres mer innen jordbruket, og innbyggertallet skal økes. Østre Toten kommune er en unik bokommune, hvor vi har levende bygder, et vakkert kulturlandskap, Mjøsa og ikke minst det er «lys i husan».
Det vi trenger er tilstrekkelige midler til å utbedre fylkesvei 33 til å bli trafikk-vennlig og kort og sikker transportvei frem til markedene!
Østre Toten Næringsforum,
Aarstein Rebne, styrets leder
Udna Dyste, nestleder