En rasfarlig livsnerve – FV33 mellom Skreia og Minnesund
Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.
Fylkesvei 33 ble i oktober kåret til landets verste fylkesvei. På strekningen Skreia – Minnesund går det cirka 250 lastebiler i døgnet på en vanlig hverdag. Stenges E6 eller Riksvei 4 vet vi at trafikken øker betraktelig. Det er større trafikk på denne fylkesveien enn på mange riksveier.
Strekningen mellom Skreia og Minnesund er ikke bare en transportåre – den er en livsnerve for pendlere, næringsliv og beredskap. Likevel er standarden så dårlig og rasfaren så stor at mange av våres yrkessjåfører gruer seg for å kjøre strekningen i frykt for ras eller at veien glir ut.
Rasfaren er ikke bare et ubehag – den er en direkte trussel mot liv og helse. Når veien stenges på grunn av utglidninger eller steinras, rammes både pendlere, utrykningskjøretøy og næringslivet. For våre bedrifter fører en stengning til lange omveier med derav økte kostnader. I Østre Toten produseres 64 prosent av Innlandets og 13 prosent av Norges grønnsaker. For å sikre disse verdiene må vi ha en sikker vei som sikrer fremtidig verdiskapning og beredskap.
Fylkestinget i Innlandet har satt av 200 millioner kroner til utbedring av strekningen Skreia–Bilitt i perioden 2025–2027. Dette er veldig positivt.
Samtidig mangler finansiering til større prosjekter, som tunnelplaner anslått til én milliard kroner i Byrudberga som ligger i Akershus. Det er ikke nok å lappe på en vei som i praksis er utslitt. Det trengs en helhetlig oppgradering med bredere trase, rassikring og moderne standard.
Det er nabofylket vårt som sitter med ansvaret. Innbyggerne i Feiring er minst like redde som oss i Innlandet. Totninger som må bruke FV 33, frykter enten steinras eller at hele veien forsvinner ut i Mjøsa.
Veien må oppgraderes – ikke i 2035, men nå. For hver dag som går, utsetter vi både mennesker og næringsliv for unødvendig risiko.
Jim Nybø, regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) Innlandet.