• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
4 minutter lesetid

Veteranmotorsykler på langtur over Toten

Danske Ralf Thorvald var en av mange deltakere. Han kjører en 1937-modell. (Foto: John Knut Bakken)
Jon Olav Andersen
Publisert: 10 juni, 2024 18:19
Oppdatert: 12 juni, 2024 15:11
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Så du mange gamle motorsykler passere i helga? Det var deltagere i Trondheimsridtet 1919 som hadde ruta si langs fylkesveg 33.

På Esso på Skreia traff vi i forbifarten to blide herremenn som kjørte i følge. De hadde det travelt med å komme videre, for de hadde langt igjen etter å ha startet på Gardermoen lørdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var Dag Martin Moen og Ralf Thorvald. Førstnevnte bor på Hamar, sistnevnte er hans gode kamerat gjennom 30 år og hjemmehørende i Køge i Danmark.

Fra hele Europa

De var deltakere i Nord-Europas lengste løp for veteran-motorsykler. Løpet blir arrangert av Trondhjemsridtet 1911, som er en ideell organisasjon. Foreningen har som formål å fremme interessen for aktiv bruk av veteranmotorsykler i Norge, gjennom deltakelse i lange løp på historiske veger. Foreningens prioriterte aktivitet er å arrangere Trondhjemsridtet basert på det historiske landevegsløpet for motorsykler som ble arrangert i perioden 1919-1924, som var Norges første offisielle løp for motorkjøretøy.

Det er deltakere fra hele Europa, over 70 i tallet. Her kjøres det med gamle motorsykler, med og uten sidevogn.

Kjølig fornøyelse

Karene hadde det som nevnt travelt med å komme seg videre fra Skreia lørdag, men mandag ettermiddag fikk vi en rapport fra Beitostølen, der de da hadde avsluttet for dagen. Løpet går over fire dager.

Dag Martin Moen klar til avgang fra Skreia, på en Harley fra 1941.

– Første etappe gikk til Dombås, søndag kjørte vi til Molde, forteller Moen. Da var det null grader og snø i vegkanten på Hjerkinn. Mandag gikk ferden videre tilbake via Valdresflya til Beitostølen, en strekning på 380 kilometer. Og turen foregår på veteransykler. Moen kjører selv en Harley Davidson Knucklehead fra 1941, hans danske kamerat sitter på en Harley Davidson Flathead fra 1937.

Avslappende

– Litt slitne etter å ha kjørt så langt på gamle motorsykler, kanskje?

– Nei, det er egentlig ganske avslappende å kjøre, mener Moen. Likevel har været gjort at det er godt å ta inn på hotell når kvelden kommer. Det har vært kaldt og vått, og du slipper ikke unna værgudene så lenge du sitter på en motorsykkel. Moen forteller at det er første gangen de kjører Trondhjemsridtet.

– Jeg har ikke brukt sykkelen min på 15-20 år. Den er aldri restaurert, men nå har jeg brukt noen måneder på å gå over den teknisk. Begge syklene våre har klart seg fint, forteller Moen, før han slipper inn i lunere omgivelser på hotellet på Beitostølen.

Løpet avsluttes på Gardermoen tirsdag.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no