Kommentar: Vi har nettopp lagt bak oss et år der statistikken viser at det var altfor mange alvorlige trafikkulykker, hendelser som gjorde at 118 mennesker aldri kom hjem. Tallene viser dessverre at 118 personer omkom på norske veger i 2023, en økning fra 116 året før.
Den største endringen ser Statens vegvesen i Innlandet, der økningen er på åtte flere trafikkdrepte. 20 personer døde på vegnettet i vårt fylke i året som gikk.
Samferdselsministeren sier at ulykkesbildet vi har hatt de siste to årene er svært bekymringsfullt, og fastslår at vi må intensivere innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet. Det har han rett i, så spørs det hvordan trafikksikkerhetsarbeidet kan intensiveres i en slik grad at det virkelig gir utslag på triste statistikker.
I Innlandet er det utrolig mange kilometer med veger, og alle disse strekningene skal vedlikeholdes og forbedres. Selv om fylkeskommunen fant en del penger på budsjettet foran 2024, er det langt flere veger som burde ha blitt oppgradert. I ei tid der bilene blir stadig sikrere og får flere funksjoner som kan hjelpe sjåførene, skulle en tro at tallene ville være mer positive. Vi tror bedre standard på vegene vil gi utslag når status skal gjøres opp. Vi kommer aldri helt bort fra feilene som blir gjort av oss som sitter bak rattet, men det handler også om hvordan vegenes tilstand er.
Alle dødsulykker blir gjennomgått av Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe, og det kan gi noen svar. Selv om analysene for 2023 ikke er klare ennå, ser ekspertene at det har vært en økning i ulykker med unge førere, ulykker der tungbil er involvert og ulykker med flere drepte. Tallet på motorsykkelulykker er stabilt høyt, med 20 omkomne i 2023. Nær halvparten av dødsulykkene i fjor var møteulykker, viser analysene.
La oss håpe at 2024 blir et bedre år. Vi skal huske på at dette ikke handler om statistikk, det er mennesker og skjebner bak hver eneste hendelse.