Kommentar: Du har sikkert lest om Edith på apoteket på Skreia som skal pensjonere seg. En epoke er over, sier noen. Da vi publiserte artikkelen haglet det inn med kommentarer. Ikke bare kjenner alle henne, de kjenner også servicen hun har gitt på det lokale apoteket. «Edith løser alt», var det en som skrev.
La oss stoppe opp og reflektere litt. Du er kanskje fornøyd med alt du handler på nett, alt det billige som kommer rett fra Kina, for eksempel? Og du har kanskje vært heldig og truffet en hyggelig kundebehandler i Sverige når du har ringt for å klage på det som var i pakka som dumpet ned i postkassa. Likevel våger vi å påstå at du ikke treffer folk som Edith i nettbutikken.
En som er opptatt av å gi god service, og vet at kunden føler seg trygg og ivaretatt. En som vet at kunden kommer tilbake nettopp fordi han eller hun opplevde at noen var oppriktig interessert i å hjelpe. En som du også dumper borti etter arbeidstid.
Vi har startet sprinten inn mot jul. Det er nå vi forbrukere bruker kortene våre i langt høyere tempo enn vanlig. Alle opplever utfordrende tider, det har vært mange økonomisk tøffe måneder. Vi vet at det sitter lokale forretningsdrivende og håper på at julehandelen skal redde dem, etter en lang periode med lav omsetning. Så spørs det, da. Hvor velger vi å bruke kortene våre? I en lokal forretning der varen kanskje er litt dyrere, men servicen god? Eller i en nettbutikk et sted ute i verden?
Valget er fritt. Velger alle å bruke et nettapotek i stedet for å oppsøke kollegene til Edith, er det ikke sikkert apoteket i nabolaget har grunnlag for å drive. Kjøper du den nye vinterjakka fra en nettbutikk, kan det hende sportsforretningen borte i gata stenger for godt i februar. Vi kunne lage mange eksempler.
Som sagt, valget er fritt. Vi håper bare det er et bevisst valg.