De nye bommene på Totenåsen kom i drift 2. januar, og overgangen har gått tålig bra. Toten almenning har imidlertid oppdaget at folk finner sammen på sosiale medier for å få mest mulig ut av de nye årskortene.
Fra 2. januar var de nye bommene med skiltgjenkjenning i lodd tre, fire og fem i Toten almenning i drift. Haakon Aarsby, kontormedarbeider på almenningskontoret synes overgangen har gått greit. Administrasjonen i almenningen har likevel oppdaget at det er noen som har funnet et smutthull som halverer prisen på årskortene.
Etter det Aarsby og daglig leder i lodd tre, fire og fem, Mats Halvorsrud, kjenner til, skal folk ha avertert etter noen å spleise på årskortet med inne på lukkede grupper på sosiale medier.
Ikke for videresalg
Med den nye ordningen har folk nemlig mulighet til å legge inn to biler som brukere av samme årskort.
– Det hadde vi strengt tatt ikke behøvd å gjøre, men vi syntes det skulle være mulig for folk som har to biler å registrere begge, sier Halvorsrud, som presiserer at de hadde gått ut fra at det var biler fra samme husstand som skulle kunne registreres på samme kort.
– Ordningen er ikke ment for at folk skal drive videresalg av årskort, sier Aarsby. Almenningen har nå sett seg nødt til å legge inn informasjon om dette på selvbetjeningssiden til bomselskapet, slik at folk får informasjon om det i forkant av kjøp.
Flere fordeler
De ansatte og styret i Toten almenning har vært spente i forkant av innføringen av det nye bomsystemet, som skal gi flere fordeler. Uten fysisk bom er det slutt på problemet med at utfall av mobildekning skaper problemer ved betaling og passering, og det er ikke lenger fare for å bli stående ved en bom som ikke virker.
Almenningsadministrasjonen har hatt en del henvendelser etter at bommene ble satt i drift, både direkte, og i ulike grupper på sosiale medier. Der har det vært flere diskusjoner der folk har luftet spørsmål og frustrasjoner, for ikke alle er fortrolige med løsningen ennå.
«Skjedde ingenting»
«Det skjedde ingenting da jeg passerte bommen», er en gjenganger på gruppene. I brukerveiledningen på almenningens nettsider forklares dette slik:
Man kan kjøre gjennom bommen og betale for passeringen digitalt innen 48 timer selv om man ikke har en registrert bruker hos bomselskapet. Da går man til nettløsningen Youpark, som er Norgesboms brukerportal. Der taster man inn registreringsnummeret på bilen som har passert bommen, og betaler deretter for passeringen med kort.
Dersom man ikke gjør dette innen 48 timer etter passering, vil man få en faktura i etterkant. Da må man imidlertid betale 79 kroner i administrasjonsgebyr i tillegg til vegavgiften.
Praktisk
– Det er praktisk å registrere seg som bruker og legge inn et betalingskort, for da trekkes vegavgiften automatisk, og man slipper gebyret, sier Aarsby. Som registrert bruker kan man altså også kjøpe årskort. Årskort som er kjøpt før løsningen ble satt i drift er likevel gyldige til 1. januar 2024, understreker almenningen i informasjonen på sine nettsider.
En del av henvendelsene Aarsby har fått, kommer fra vegfarende som synes det digitale er vanskelig.
– Innlogging på bomselskapets tjenester krever e-postadresse, og dersom man skal legge inn et betalingskort, må man ha bankID. Om man ikke har det, blir det vanskelig. Da er alternativet å vente på faktura i posten, sier Aarsby.
Dreven datamann
Han er nyansatt kontormedarbeider i deltidsstilling på almenningskontoret, men har it-bakgrunn fra selskaper som Eika og Evry, og er dermed vant til å veilede folk i å bruke dataløsninger.
– Vi fikk mest henvendelser i begynnelsen, nå er det ikke så mange lenger. Det er klart at endring alltid er vanskelig, men jeg synes i grunn dette har gått veldig bra, sier Aarsby.
Almenningen har også fått henvendelser fra folk som hevder at de nå må betale dobbel avgift dersom de skal bruke både Garsjøvegen og Hersjøvegen.
– Det som er saken her, er at det alltid har vært slik at det har vært separat avgift på disse vegene, men fordi det bare var en bomstasjon der, var det mange som bare betalte avgift eller årskort for den ene. Nå har vi har to bommer på Torsætra, så nå unngår vi dette problemet, sier Halvorsrud.