Det er ikke så mange som driver med løypekjøring, så når én trenger hjelp, stiller de andre opp. Særlig nå som NM står for døra.
Henning Solberg fra Raufoss, styreleder i Vestre Toten løypelag, skjønte godt at NM-arrangøren trengte hjelp da snøen begynte å lave ned tirsdag. På Vind idrettspark går startskuddet for prologen i NM på ski torsdag formiddag, og da var det behov for å trekke inn bidragsyterne som hadde lovet å stille opp.
– Det har kommet veldig mye snø på en gang, sier Solberg. Dermed ble det behov for mer preparering i NM-løypene på Vind.
Lite miljø
– Det er et lite miljø, så vi har løpende kontakt med de andre løypekjørerne, sier Solberg. Vestre Toten løypelag har en håndfull løypekjørere, og samarbeider med kjørere i Gjøvik, Østre Toten og Søndre Land, ettersom løypenettet henger sammen.
Nå har de hatt ekstra mye kontakt i forbindelse med den nært forestående konkurransen.
Solberg stilte opp, og brukte hele tirsdag på å være med å tråkke løyper på Vind. Å preparere konkurranseløyper er imidlertid ikke for nybegynnere.
– Det er helt bestemte standarder for hvordan det skal se ut, og snøen skal komprimeres ekstra mye, forteller Solberg. Han er dreven løypekjører i turløypene i Vestre Toten og på Vardalsåsen, men her må han følge veldig spesifikke instrukser.
– Det er veldig greit at én av oss i løypelaget tar den jobben, slik at det er en løypekjører som kan det godt, sier løypekjørerkollega Erik Rossow fra Reinsvoll. Ikke bare er det høye krav til løypene, det er også mye å passe på i anlegget.
Kabler og NRK
– Der er det mye som foregår. Det er NRK, det er massevis med kabler og utstyr og mye å passe på, forteller Rossow. Løypene i Vestre Toten er sammenkoblet med løypa som går til Vind, og dermed var det bare å kjøre maskina helt fram.
– Det er veldig artig å få være med og bidra til slike store arrangementer, sier Solberg, og det er Rossow enig i.
– Kanskje det blir World Cup neste gang, undrer Solberg.
– Da må vi ha større løypemaskin, sier Rossow.
Alt på én gang
Onsdag sluttet det å snø, og da kunne løypekjører Solberg ta fatt på egne løyper igjen. Der er det en stor jobb å gjøre etter snøfallet.
– Nå har vi jo god, gammeldags vinter, men vi kunne godt ha fått det i porsjoner. Prepareringsmessig er det jo ikke så gunstig å få alt på en gang, sier Rossow.
Ettersom løypekjøring i turløypene måtte nedprioriteres hele tirsdagen, er det mange timer i løypemaskinen som ligger foran kjørerne.
Belønningen
– Ja, vi har litt å ta igjen, men samtidig kan vi jo ikke kjøre disse løypene når det snør. Det koster såpass mye å kjøre en tur at vi må være strategiske, sier Rossow. En tur, som er på seks-sju mil, koster løypelaget 3.500 kroner.
Til sammen er det ca 16 mil med løyper i Vestre Toten, og i tillegg preparerer løypekjørerne også skistadioner flere steder i kommunen, både på Raufoss, Reinsvoll, Bøverbru, Ihle og Korta.
Da de blide løypekjørerne tok seg en hvil i bakken på Sillongen, fikk de imidlertid den reaksjonen som er lønna for alt strevet. Her var det nemlig flere som spente på seg skiene, deriblant Tore Tajet fra Kapp.
– De er veldig flinke, dere må virkelig skryte av dem, sier Tajet. Han hadde tenkt seg ned til Elton eller kanskje Vind denne dagen, men går på ski i mange av løypene. Denne dagen var det Sillongen som ble utgangspunktet – rett og slett fordi det var aller ferskest løyper akkurat her.
– Det er jo så lett å finne ut hvor de har kjørt når du kan se det på nettet, sier Tajet, før han forsvinner ut i løypa.