• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
LESERBREV
3 minutter lesetid

Nok snikksnakk, fylkesvegene trenger politikk, takk

(Arkivfoto)
Totens Blad
Publisert: 24 august, 2023 16:40
Oppdatert: 24 august, 2023 16:40
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for hva skribenten selv mener.
Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.

Fylkesvegene holder i stor grad en kritisk dårlig standard, og i disse dager lover riks- og fylkespolitikere bot og bedring. Avgrunnen mellom politiske løfter og resultater er uakseptabel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2010 ble 17.000 kilometer med riksveg omgjort til fylkesveg og ble dermed et fylkeskommunalt ansvar. I 2010 anslo regjeringen vedlikeholdsetterslepet til 20 milliarder kroner. Tre år etterpå anslo Veidirektoratet det til mellom 40 og 75 milliarder kroner, og i 2020 anslo Rådgivende Ingeniørers Forening standard- og vedlikeholdsetterslepet til 700 milliarder kroner.

De anslåtte tallene på vedlikeholdsetterslepet er så svimlende at de er vanskelig å forholde seg til. Det vi imidlertid kan og må forholde oss til er at dårlige veger, ifølge Riksrevisjonen, medvirker til rundt 30 dødsulykker i året, og at det ifølge transportetatene er opp mot 90 prosent større sjanse for å bli drept eller hardt skadd på fylkesvegnettet enn på riksvegnettet.

I forbindelse med regionreformen overtok fylkeskommunene 1. januar 2020 ansvaret for planlegging, bygging, drift og vedlikehold av fylkesvegene, som Statens vegvesen tidligere har utført på vegne av fylkeskommunene. Under et frokostmøte i regi av OFV i juni uttrykte direktør i Veidekke Anlegg, Neal Nordahl frustrasjon over den varierende bestillerkompetansen hos de elleve fylkeskommunene.

Forfallet på fylkesvegene har foregått over årtier, og har vært et endeløst politisk svarteper-spill. Fylkeskommunene ber om mer penger for å kunne hente inn vedlikeholdsetterslepet, mens rikspolitikerne har påpekt at fylkespolitikerne må prioritere innenfor de rammene de har. KNA har hentet inn tall fra KS, som beskriver utviklingen i fylkeskommunenes frie inntekter siden de fikk over 17.000 km mer vei i fanget 2010. De viser faktisk en realnedgang i frie inntekter på 1,3 prosent fra 2010 til 2022 dersom man korrigerer for prisvekst og demografiendringer.

Staten og fylkeskommunene må gå sammen og forplikte seg til en systematisk innhenting av standard- og vedlikeholdsetterslepet, i tråd med Støre-regjeringens politiske plattform. KNA krever saftige økninger i statens øremerkede tilskuddsordning til fylkesvegene i tillegg til en økning i fylkeskommunenes frie inntekter. I tillegg må fylkeskommunene prioritere fylkesvegene i budsjettsammenheng.

Fylkesvegene er bokstavelig talt både livsviktig og livsfarlig. Gode og trafikksikre veger er avgjørende for folk og næringsliv i hele landet, og danner selve grunnlaget for livskraftige bo- og arbeidsregioner i hele landet. Nå må luftige valgkampambisjoner materialisere seg i et kraftig og ambisiøst løft for fylkesvegene.

Tor Valdvik, samfunnskontakt i Kongelig Norsk Automobilklub

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no