Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.
Som en av de viktigste fylkesvegene i Innlandet, har fylkesveg 33 i flere tiår stått på dagsorden i Østre Toten og i Gjøvikregionen, med mål om oppnå en mest mulig helhetlig standard mellom Gjøvik og Minnesund. Med unntak av tunnelprosjektet i «smala» i Feiring, som er under planlegging, virker utsiktene for et snarlig og helhetlig standardløft for fylkesveg 33 å være mildt sagt usikre.
Når det er sagt, er det også betimelig å etterlyse framdriften på det nevnte tunnelprosjektet, som nå har stått stille i godt over et år.
Fylkesvegen har en viktig, men også forskjelligartet funksjonalitet på de ulike strekninger mellom Gjøvik og Minnesund. Mens strekningen inn mot Gjøvik preges av mye arbeidstrafikk med ca 10.000 ÅDT (årsdøgntrafikk/biler pr døgn), så synker trafikkmengden mot Kapp, Lena og Skreia til 5-6000 ÅDT og preges i stor grad av et sammensatt trafikkbilde, med lokal persontrafikk, næringstrafikk og landbrukstrafikk. Ved tellepunktet litt sør for fylkesgrensa i Feiring er ÅDT-tallet på ca 1.500 biler, hvorav tungtrafikken utgjør ca 250 biler i døgnet, som er en høg andel.
Gjennom Feiring preges bildet av lokaltrafikk og gjennomgangstrafikken fra Gjøvik/Toten. Vi skal heller ikke glemme fylkesveg 33 sin funksjon som forbindelseslinje videre til E16 mot Kongsvinger og Sverige – en viktig rute for godstransport.
Dette trafikkbildet krever ulike tilnærminger på de ulike strekninger. Samtidig er det viktig at løsningene blir vurdert ut fra en samlet helhet og i samarbeid mellom de to store vegeierne – Innlandet og Viken fylkeskommuner. Nettopp denne helheten kan synes å lide under det faktum at begge disse fylkene har langt større og viktigere vegprosjekter å konsentrere seg om. Like fullt er fylkeveg 33 svært viktig, både for strekningsvise lokale forhold og ikke minst for næringstrafikken inn mot Romerike og Oslo. At vegstandardens betydning for både bosetting og næringsutvikling er svært stor, er understreket av mange over tid.
Tilbake på 1990-tallet ble det nasjonale prosjektet «Nasjonale turistveger» lansert og har i de etterfølgende årene ført til at vi i dag har 18 turistveger med denne klassifiseringen – i all hovedsak i fjord- og fjell-Norge. Ved oppstarten av prosjektet lanserte også Gjøvik/Toten sin kandidat – Mjøsvegen, eller fylkesveg 33 fra Gjøvik til Minnesund. Denne nådde ikke opp, og flatbygdene i mjøsområdet er fortsatt uten nasjonal turistvegstatus. Nå er det imidlertid, på initiativ fra Gjøvikregionen utvikling, igangsatt en forstudie for å berede grunnen for å søke en slik status på nytt. Mulighetene bør være større i dag enn ved forrige anledning. Turisttrafikken har økt som følge av flere turisttilbud i regionen, og mjøsområdets landskaps- og opplevelseskvaliteter bør være ubestridt.
Nå bør tiden være inn for å forene flere interesser – næring, pendling og turisme – i en felles og helhetlig satsing på fylkesveg 33. En slik flersidig vinkling gjør denne vegen til noe mer enn en transportåre fra a til b-osettingen, og næringsutviklingen i vårt område vil bli skadelidende
Østre Toten arbeiderparti vil gå inn for og jobbe hardt for å fremme fylkesveg 33 som nasjonal turistveg, samtidig som vegens tradisjonelle næringsmessige betydning holdes høyt. Uten en standardheving av denne viktige forbindelseslinjen, er jeg redd for at både bosetting og næringsutvikling, herunder turistnæringen, vil bli skadelidende i årene som kommer. Valget i september er også bokstavelig talt et veivalg, og vi ber om dere velgeres mandat til å jobbe politisk for å gi fylkesveg 33 en posisjon som speiler vegens viktighet.
Bjørn Bollum, 4. kandidat AP Østre Toten