Kommentar: Hvordan går det med dere? Vi i lokalavisa får stadig det spørsmålet, og vi synes det er hyggelig at lesere og kunder spør. Denne uka skjer det noe som ikke blir så merkbart for våre lesere, men som er en del av prosessen med at lokalavisa er på lokale hender igjen. Vi skifter trykkeri, etter at papiravisa er blitt trykket på Hamar i mange år. Denne ukas avis blir trykket på Biri, for første gang.
I desember spøkte det for fortsatt eksistens for både Totens Blad og Gjøviks Blad. Våre daværende eiere hadde bestemt seg for at de ikke lenger ønsket å drive lokalaviser på vestsiden av Mjøsa. I løpet av noen dager klarte de ansatte i avisene å få til en løsning, slik at vi overtok eierskapet. Det skal sies at våre tidligere eiere la godt til rette for at det skulle la seg gjennomføre, etter at ansatte i de to avisene bestemte seg for å prøve å ta driften videre.
Siden desember har det vært mye jobbing. Vi har omorganisert oss på flere måter, og vi har kuttet kostnader. Vi har funnet nye samarbeidspartnere i eget nærområde. Fortsatt er det ting som skal på plass. Midt oppe i all denne internjobbingen har alle ansatte stått på for å lage gode aviser, både på nett og på papir. For det er det vi skal leve av.
Da nyheten om mulig nedleggelse kom før jul, merket vi et enormt engasjement fra leserne våre. Det ble opprettet facebookgrupper og vi fikk mange hyggelige henvendelser. Og fortsatt kommer det mange skulderklapp fordi vi klarte å ta driften over i et nytt år. Enkelte lurer på om de trygt kan betale abonnementene sine, eller om pengene havner hos våre tidligere eiere. Vi ansatte tok over eierskapet til det eksisterende selskapet, og det betyr at pengene forblir lokalt.
Så svaret på det innledende spørsmålet, om hvordan det går, er at vi jobber på. 2021 er også et år preget av korona. Vi skal leve av annonseinntekter, og det er merkbart at samfunnet har stått litt mer stille enn vanlig etter nyttår. Vi synes imidlertid det er gledelig å se at vi har fått mange nye digitale abonnenter på Totens Blad de siste ukene. Vi trenger både nye abonnenter og at annonsekundene i vårt eget nærområde tar bevisste valg på hvordan de bruker sine annonsebudsjetter.
Vi som lager lokalavisa du leser skal iallfall gjøre vårt beste.