• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
LESERBREV
4 minutter lesetid

NTP-hvor ble det av godstrafikken?

Gudmund Nordtun, Glommen Mjøsen Skog.
Totens Blad
Publisert: 04 mai, 2021 09:53
Oppdatert: 17 mai, 2021 07:55
Artikkelen er mer enn ett år gammel.
Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for hva skribenten selv mener.
Bidra i debatten: leserbrev@totens-blad.no.

Nasjonal transportplan (NTP) er et viktig dokument. Der behandles ambisjonsnivå, prioriteringer og konkretisering av samferdselsprosjekter de neste 10 årene. Det er ikke lett å få mye oppmerksomhet i disse corona-tider, men NTP for 2022-2033 bør få det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen har fremmet sitt forslag. Innholdsmessig var den en skuffelse for skogbruket. Det eneste vi i skogbruket er fornøyd med er at fylkesvegene skal satses på. Det forutsetter imidlertid at ressursene ikke bare går til ras og sikringstiltak, men også til oppgradering for tyngre last på fylkesvegene.

Jernbane er viktig for skogbruket. Tømmer kan transporteres ca 5 mil på veg, men må deretter over på bane for å være lønnsomt. Kombinasjonen oljedrevet kostnadsnivå og kraftig nedgang i avisforbruket har rammet norsk skognæring. Vi gikk fra å netto importere ca 3 millioner kubikkmeter til foredling i Norge til å eksportere samme volum. Mye massevirke må ut av landet for å opprettholde aktiviteten i skogbruket og i sagbruksindustrien.

Tømmertransport langs veg er lønnsomt bare inntil ca fem mil.

Transport av tømmer, som i praksis er jernbanens eneste virkelige suksesshistorie for overførsel av gods fra veg til jernbane, er nesten ikke nevnt i NTP 2022-2033. Det kan skyldes at gods-investeringer er små sammenlignet med passasjertrafikk og dermed drukner i det store bildet.

I skognæringen mener vi Godspakke Innlandet var en svært god «effektpakke», og vi arbeider overfor Stortinget slik at begrepet kommer inn igjen i NTP og ikke blir glemt. Godspakka var en samling løsninger med terminaler, tilsvinger, møtespor og elektrifisering som skulle gi effektiv logistikk fra «stubbe til industri». Den er ikke bare viktig for skognæringen, men for store deler av norsk eksportrettet næringsliv helt opp til Nordland. Vi skal leve av noe annet enn olje framover. Både eksport og import av andre varer vil øke om vi skal opprettholde vårt velferdsnivå. Kongsvingerbanen er den viktigste godsbanen ut og inn av landet og Godspakken er viktig for å utnytte kapasiteten.

Vi poengterer derfor sterkt overfor opposisjonen på Stortinget at Godspakka må inn igjen som begrep. Tiltakene der er viktige, langsiktige målsetning å fylle. Glommen Mjøsen Skog har også frontet at skogbruket må tørre å prioritere de viktigste tiltakene slik at ikke det «beste blir det godes fiende». Overfor storting og regjering kjører vi som næring derfor hardt på at Kongsvinger er navet i hele systemet. Utfordringene der må løses så raskt som mulig og i hvert fall i første periode av NTP. Det betyr ny tømmerterminal til erstatning for Norsenga og tilsvinger slik at togene kan gå uten å måtte stoppe og rygge for å komme dit de skal. Det hadde vi aldri akseptert på riksveiene. Tilsvingen i Elverum er tilnærmet ferdig planlagt og må komme nå. Vi må slutte å planlegge for så å legge prosjektene i en skuff.

Vi har gode signaler fra opposisjonen og da spesielt Sp og FrP på at budskapet er hørt. Vi krysser fingrene for at våre prioriteringer har endret NTP når Stortinget vedtar planen i juni.

Administrerende direktør Gudmund Nordtun, Glommen Mjøsen Skog

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no