En uventet reparasjon tvinger seg fram for Skibladner. Den kommer til å koste tre millioner.
I løpet høsten og vintersesongen er det mye som skal på stell før Skibladner er klar for ny sesong. Umiddelbart etter sesongslutt i fjor bar det rett på slipp på Minnesund. Her ble det utført arbeider for 2,1 millioner kroner knyttet til femårsklassing, som er en ekstra kontroll som må gjennomføres hver femte år. Tilbake på Gjøvik fortsatte det med nødvendige maskinarbeider om bord. Disse er beregnet til cirka én million kroner.
Et gammelt dampskip er kanskje ikke så ulikt gamle hus, og under maskinarbeidene dukket det opp utfordringer. Mandag begynte en ny omfattende jobb med justering av veivaksel og utskifting av lagre for akslinger og skovler. Denne jobben er beregnet til tre millioner kroner. Arbeidet utføres av skipsreparasjonsfirmaet MarineShaft fra Danmark og Ringsaker Industriservice.
37 år siden
De er nå i gang med demonteringsjobben som er ventet å ta to til tre uker. Spenningen er særlig knyttet til å få løsnet akslingene fra skovlene. Dette ble sist gjort for 37 år siden. Selve akslingen som består av tre deler vil etter demontering bli sendt til Danmark for målinger og eventuelle korrigeringer.
– Økonomisk er dette er stor utfordring for rederiet, opplyser styreleder Bjørn Blichfeldt i Oplandske dampskibsselskap.
Må dekke det meste
Riksantikvaren støttet femårsklassingen med én million og har vært positive til å bidra ekstraordinært i forbindelse med veivakselreparasjon. Skibladners venner har gitt et ekstraordinært tilskudd på 700.000 kroner. Kostnader utover dette må rederiet selv dekke.