Koronapandemien tillegges vekt når Fylkesmannen i Innlandet fredag har avgjort at offentligheten ikke får vite hvem tre av søkerne til stillingen som kommunedirektør i Østre Toten er. De tre søkerne kommer alle fra det private næringsliv, og bedriftene er påvirket av dette.
Det gjenstår sju søkere til stillingen som øverste sjef i Østre Toten kommune etter at søkerlisten er justert. Tre av disse fikk lov til å være anonyme på den offentlige søkerlisten. Både Totens Blad og Oppland Arbeiderblad påklaget dette 3. april, og kommunen oversendte derfor saken til Fylkesmannen 7. april. I flere tilsvarende saker er norske kommuner blitt pålagt å offentliggjøre alle søkerne, ettersom lovverket sier at det er en høyere terskel for å unnta navn fra søkerlistene dersom stillingen er av særlig offentlige interesse.
Offentlig interesse
– Fylkesmannen finner det ikke tvilsomt at det knytter seg «særlig offentlig interesse» til stillingen som kommunedirektør i Østre Toten kommune. Kommunedirektøren er som kjent den øverste sjefen for administrasjonen i en kommune, heter det i Fylkesmannens vurdering.
Dette er et utdrag av hva Fylkesmannen skriver om de enkelte søkerne:
«Søker nr. 1 er ansatt i privat næringsvirksomhet som for tiden er utsatt på grunn av pågående pandemi (Covid-19). Pandemien påvirker de fleste samfunnsområder, men etter Fylkesmannens vurdering er pandemien alene ikke uten videre avgjørende i innsynsvurderingen.
Etter en konkret vurdering finner Fylkesmannen det godtgjort at søker nr. 1 sin virksomhet opplever betydelige negative effekter av pandemien. Virksomheten tilhører en bransje som utvilsomt har opplevd stor reduksjon i inntektsgrunnlaget. Søkeren har en ledende stilling, noe som bidrar til ytterligere uro og ustabilitet i virksomheten dersom det offentliggjøres at vedkommende søker seg bort fra sin stilling.»
«Søker nr. 2 er også ansatt i privat næringsvirksomhet som for tiden er utsatt på grunn av pågående pandemi (Covid-19). Etter en konkret vurdering finner Fylkesmannen det godtgjort at søkeren sin virksomhet opplever betydelige negative effekter av pandemien. Det er meget høy permitteringsprosent i virksomheten. Søkeren har en ledende stilling, noe som bidrar til ytterligere uro og ustabilitet i virksomheten dersom det offentliggjøres at vedkommende søker seg bort fra sin stilling.»
«Søker nr. 3 er også ansatt i privat næringsvirksomhet som for tiden er utsatt på grunn av pågående pandemi (Covid-19). Etter en konkret vurdering finner Fylkesmannen det godtgjort at søkeren sin virksomhet opplever betydelige negative effekter. Søkeren har en ledende stilling, noe som bidrar til ytterligere uro og ustabilitet i virksomheten dersom det offentliggjøres at vedkommende søker seg bort fra sin stilling. Stillingen til søkeren har etter Fylkesmannen syn en utadrettet funksjon i virksomheten. Med vekt på dette og søkerens individuelle begrunnelse for å bli unntatt fra søkerlisten, finner Fylkesmannen det godtgjort at offentliggjøring av søkerens kandidatur vil kunne ha konkrete skadevirkninger for søkerens arbeidssituasjon. Søkeren har opplyst at i tillegg til å være preget av pandemien, er virksomheten under en pågående omstillingsprosess. Skadevirkningene vurderes for å være av en slik alvorlighetsgrad at de faller innenfor kjerneområdet for unntaksbestemmelsen og tillegges derfor betydelig vekt i vår vurdering».
Kontroll
– På den annen side legger Fylkesmannen også betydelig vekt på hensynet til allmennhetens behov for kontroll, da søkerlisten gjelder stillingen som øverste sjef for administrasjonen i Østre Toten kommune. Dette er også framhevet av klagerne. Etter en samlet vurdering er Fylkesmannen imidlertid kommet til at hensynet til de unntatte søkernes arbeidssituasjon på nåværende tidspunkt må få avgjørende betydning, heter det videre.
Oppland Arbeiderblad har påpekt at det generelt tar for lang tid å få innsyn i søkerlister i Østre Toten. Fylkesmannen minner kommunen om at kravet til saksbehandlingstid i slike saker i praksis er én til tre arbeidsdager.
Totens Blad har vist til at det i utlysningen ikke er gjort oppmerksom på at søkerlisten kan bli offentliggjort i sin helhet, noe som er i strid med offentleglova. Fylkesmannen skriver at det er korrekt, og at utlysningsteksten ikke oppfyller lovkravet, men at feilen ikke kan ha virket bestemmende på vedtakets innhold.
– Vi ber kommunen om å merke seg kravet i offl. § 25 ved fremtidige utlysninger, skriver Fylkesmannen.
– Behov for avklaring
– Spørsmålet om hvorvidt beredskapssituasjonen i et helt samfunn konkret virker inn på den enkelte søkers situasjon i en slik grad at det utløser rett til å få sitt navn unntatt fra søkerliste i henhold til paragraf 25 annet ledd, er så vidt jeg vet ikke avklart av autoritativ myndighet, sier Vegard Venli, medlem av Pressens offentlighetsutvalg og NRK-journalist. Han har lest fredagens avgjørelse.
– Avgjørelsen fra Fylkesmannen i Innlandet utløser et slikt avklaringsbehov. Fylkesmannen begrunner unntaket for en søker med at vedkommende har en ledende stilling i en bransje utsatt for korona, og at det kan bidra til «ytterligere uro og ustabilitet i virksomheten dersom det offentliggjøres at vedkommende søker seg bort fra sin stilling».
– Etter offentleglova paragraf 25 andre ledd fjerde punktum, skal det ved vurdering av om søker kan fritas fra offentlig søkerliste, legges vekt på om det knytter seg særlig offentlig interesse til stillingen. Slike stillinger vil i praksis gjelde topplederstillinger, som for eksempel rådmann eller kommunalsjef i en kommune. For å kvalifisere seg til slike stillinger, vil relevant lederfaring ofte være nødvendig. Det vil dermed også nokså gjennomgående være aktuelt at aktuelle søkere i dag befinner seg i lederstillinger, framholder Venli.
Settes til side?
– Et spørsmål jeg da stiller meg, er om konsekvensen av Fylkesmannens rettsanvendelse i realiteten åpner for at retten til innsyn i søkerlister i praksis settes til side som følge av korona. Det vises til at den begrunnelsen Fylkesmannen har lagt til grunn for den ene søkeren, i praksis kan legges til grunn for de fleste personer i ledende stillinger akkurat nå, da ingen bransje i Norge kan sies å være uberørt av koronakrisen, sier Venli.
– I så tilfelle innebærer altså Fylkesmannens rettsanvendelse en midlertidig suspensjon av retten til innsyn i offentlige søkerlister oppstilt i offentleglova paragraf 25 første ledd, som neppe er tilsiktet fra lovgivers side. En avklaring fra ombudsmannen i denne saken ansees derfor hensiktsmessig også for fremtidige situasjoner av denne karakter, mener han.