Å få butikkdrifta til å blomstre er ikke det enkleste for tida. Merethe Hoff på Amfi Raufoss er en av de som har lykkes. Det siste året har blomstergründeren hatt en omsetningsøkning på 13 prosent. Også resultatet går i grønt.
– Det er nok nesten ingen selgere i bransjen som er i nærheten av en slik omsetningsøkning nå, sier en glad Merethe Hoff, som også hadde den nest høyeste omsetningsøkningen på Amfi Raufoss i fjor. Resultatregnskapet er ikke helt klart. Hun vet likevel at det er grønt i vente også der, etter at årets travleste måned brakte inn 900.000 kroner av totalomsetningen på 4,7 millioner kroner.
– Det ligger an til det beste resultatet jeg har hatt siden jeg startet. Av ti år blir dette det fjerde året jeg går i pluss, så det forteller jo litt om at det er tøft å drive. Så gjør man seg noen erfaringer underveis også, sier hun. Hun stikker ikke under en stol at nedleggelsen av Passiflora ved Rema 1000 har bidratt til økning hos henne.
– Vi har fått en del kunder derfra, samtidig har jo Rema 1000 selv valgt å fylle de tomme lokalene med blomster, sier hun.
Ville bli valgt
Hoff har drevet Inspira blomster på Amfi Raufoss i ti år.
– Jeg jobbet i blomsterbutikk på Raufoss i 14 år før det. Jeg er utdannet vindusdekoratør, så før det jobbet jeg sju år med det hos Landmark på Gjøvik, forteller blomstergründeren. Hun sier at hun sto på skikkelig i kampen om å bli valgt til å starte blomsterbutikk på senteret.
– Det var ikke slik at jeg hadde hatt en drøm om det, men det kjentes riktig da muligheten bød seg. Det ga meg også ekstra energi at det var så mange om beinet, sier forteller hun. Oppstarten var i lokalene der det i dag er dyrebutikk, før hun etterhvert ble «tvangsflyttet» til større lokaler da senteret ville det slik. Butikken har i dag fem ansatte og ei ekstrahjelp.
– Vi ønsker at det skal være en opplevelse og at folk lar seg inspirere når de kommer til oss. Jeg tror vel at det er noe av det vi scorer på, sier Hoff, som også har én av tidligere Opplands to blomsterdekoratørermestere i sine rekker.
Fin vekst
Kjøpesenteret på Raufoss hadde en god omsetningsvekst på 4,9 prosent i fjor.
– Dette er et høyt tall i et tøff tid for kjøpesentrene, og vi ligger også godt over snittet blant alle sentrene i Olav Thon-gruppen, sier raufossjenta Cathrine Løkken Jensrud, som ble ansatt som ny senterleder i juni i fjor. Viktige «motorer» som dagligvarebutikk, apotek, Vinmonopolet og Europris ser hun at trekker mange til senteret.
– I tillegg ser vi at bransjer som hus og hjem har en god utvikling, mens for klær og sko er det generelt tøft. Ekstra gledelig er det å se at flere av de lokale gründerkonseptene som Inspira Blomster, Feel og Liten Q, gjør det bra, sier senterlederen.
Populære kafeer
– Kaféen Neste stopp var de som økte omsetninga mest i fjor, og begge kaféne på senteret gjør det veldig bra. Her er det stort sett fullt hele tiden, så vi ser at kjøpesenteret som møteplass blir mer og mer viktig, sier senterlederen. Neste stopp har også et ukentlig samarbeid med Liten Q, med en svært populær strikkekafé som trekker fra 60 til 100 strikkelystne hver uke.