Selv i korona-året 2020 styrer AMFI på Raufoss mot en ny omsetningsøkning. Senterleder Cathrine Løkken Jensrud ser positivt på tingenes tilstand, men innrømmer at det er vanskelig å fylle opp tomme butikklokaler.
Senterlederen forteller om en omsetningsøkning på 2,55 for august sammenlignet med samme tid i 2019, mens senteret så langt i år har hatt en økning på 1,99 prosent. Totalt omsatte kjøpesenteret i 2019 for 356 millioner kroner.
– Vi har satt oss et mål om en omsetningsøkning på tre prosent for året. Alle butikken var enige i dette, og vi jobber hardt for å klare dette. At vi er på plussiden i et koronaår gjør meg veldig stolt, sier Jensrud.
Kjøpesenteret opplevde også i fjor en økning i omsetningen sammenlignet med 2018. Den gang steg omsetningen med 4,9 prosent.
Økt besøkstall
Den positive trenden merkes også på andre måter for senterleder Jensrud.
– Vi har økt besøkstallet. For oss er det veldig gledelig. Det ser ut til at kundene er glade for å ha et senter de kan møtes på. Hos oss er det god stemning om dagen, og vi prøver å være positive i en vanskelig og tøff situasjon, forteller hun.
Jensrud opplever selv at kundene fremdeles tar koronasituasjonen på alvor.
– Vi har stort fokus på smittevern. Det har stor tilgang på håndsprit, og det har nok blitt en vane for mange å bruke sprit på hendene. Jeg synes folk er flinke, men det hender det glipper for noen, forklarer Jensrud.
Spent på juletrafikken
Sentersjefen lurer litt på hvordan tingenes tilstand blir utover høsten og vinteren.
– Jeg er veldig spent på hvordan ting blir i forbindelse med «black friday» og julehandelen. Vi er nesten nødt til å ta ting som det kommer, mener Jensrud.
For øyeblikket har AMFI fire tomme butikklokaler. Senterlederen håper at disse kan bli fylt opp.
– Vi jobber daglig med å fylle resten av lokalene. Det er nok ikke noen av dem som får nye leietakere i høst, men vi jobber med saken hele tiden. Etableringsviljen er svekket på grunn av de tøffe månedene vi er i, sier sentersjefen.
– Jeg skulle gjerne hatt inn litt for menn. Gjerne noe innenfor bygg- og elektronikkprodukter. I tillegg mangler vi det siste for ungdommen, legger hun til.
Satser digitalt
AMFI-kjøpesenteret satser tungt på sosiale medier som Instagram og Facebook om dagen. Det mener Jensrud kundene legger merke til.
– Jeg er veldig opptatt av å vise fram kunnskapen og folkene. Får du et ansikt knyttet til butikken, får du en større tilknytning. Dette er en bevisst strategi, og vi ser at responsen er enorm. Da må man bare fortsette, sier sentersjefen.