– Koronasituasjonen gjør at NAV Østre Toten venter en kraftig økning i søknader om sosialhjelp framover, sier konstituert NAV-leder Ørjan Gangnes, og legger til at de vil gjøre det enklere og mer tilgjengelig for innbyggerne å søke.
For å forenkle prosessen har NAV Østre Toten fått på plass en digital søknad om økonomisk sosialhjelp. Den digitale søknaden gjør at både innbyggerne og NAV-kontoret sparer verdifull tid og søkerne kan gjøre det via nett hjemmefra.
Søk hjemmefra
NAV-kontoret har på grunn av smittefare valgt å stenge kontoret for besøk og fysiske oppfølgingssamtaler inntil videre. I stedet tilbyr de veiledning på video og dialog på telefon og gjennom chat, når brukerne logger seg inn på Dinside på nav.no. Fra denne siden kan innbyggerne søke om økonomisk sosialhjelp hjemmefra. – Det ligger også en lenke på kommunens hjemmeside, opplyser Gangnes.
– Innbyggere som ikke kan søke digitalt gjennom nav.no kan fortsatt bruke papirsøknad og sende denne til oss, eller legge den i postkassa utenfor, sier han. Gangnes oppfordrer likevel til å forsøke å gjøre det på nett, hvis det er mulig. –Du får god veiledning underveis og mye av informasjonen vi trenger for å behandle søknaden hentes inn automatisk i løsningen. Vi vil motta søknaden raskere og dermed få behandlet den tidligere.
Gode erfaringer
Erfaringer fra kommuner som lenge har tilbudt digital søknad, viser at svært mange av innbyggerne søker på nett og er godt fornøyde med hvor enkelt det er.
– Digital søknad om økonomisk sosialhjelp blir nå tilgjengelig for alle søkere, uavhengig av hvilken kommune søkerne oppholder seg i. Den digitale søknaden er en del av tjenesten Digisos, som kommunesektoren har utviklet i samarbeid med NAV. Tidligere var det kun innbyggere i 130 av landets kommuner som hadde mulighet til å søke sosialstønad på nett, og Østre Toten var da ikke blant disse. Nå er muligheten åpnet også her, og det øker tilgjengeligheten for hele kommunen, forteller Gangnes.