• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NOTISER
3 minutter lesetid

Enklere å søke om sosialhjelp på nett

Det straffer seg å svindle NAV. (Arkivfoto)
Kristin Horni
Publisert: 01 april, 2020 17:55
Oppdatert: 01 april, 2020 16:37
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

– Koronasituasjonen gjør at NAV Østre Toten venter en kraftig økning i søknader om sosialhjelp framover, sier konstituert NAV-leder Ørjan Gangnes, og legger til at de vil gjøre det enklere og mer tilgjengelig for innbyggerne å søke.

For å forenkle prosessen har NAV Østre Toten fått på plass en digital søknad om økonomisk sosialhjelp. Den digitale søknaden gjør at både innbyggerne og NAV-kontoret sparer verdifull tid og søkerne kan gjøre det via nett hjemmefra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Søk hjemmefra

NAV-kontoret har på grunn av smittefare valgt å stenge kontoret for besøk og fysiske oppfølgingssamtaler inntil videre. I stedet tilbyr de veiledning på video og dialog på telefon og gjennom chat, når brukerne logger seg inn på Dinside på nav.no. Fra denne siden kan innbyggerne søke om økonomisk sosialhjelp hjemmefra. – Det ligger også en lenke på kommunens hjemmeside, opplyser Gangnes.

– Innbyggere som ikke kan søke digitalt gjennom nav.no kan fortsatt bruke papirsøknad og sende denne til oss, eller legge den i postkassa utenfor, sier han. Gangnes oppfordrer likevel til å forsøke å gjøre det på nett, hvis det er mulig. –Du får god veiledning underveis og mye av informasjonen vi trenger for å behandle søknaden hentes inn automatisk i løsningen. Vi vil motta søknaden raskere og dermed få behandlet den tidligere.

Gode erfaringer

Erfaringer fra kommuner som lenge har tilbudt digital søknad, viser at svært mange av innbyggerne søker på nett og er godt fornøyde med hvor enkelt det er.

– Digital søknad om økonomisk sosialhjelp blir nå tilgjengelig for alle søkere, uavhengig av hvilken kommune søkerne oppholder seg i. Den digitale søknaden er en del av tjenesten Digisos, som kommunesektoren har utviklet i samarbeid med NAV. Tidligere var det kun innbyggere i 130 av landets kommuner som hadde mulighet til å søke sosialstønad på nett, og Østre Toten var da ikke blant disse. Nå er muligheten åpnet også her, og det øker tilgjengeligheten for hele kommunen, forteller Gangnes.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no