Marie Svellet (33) er yngst av medlemmene i Totengospel. Likevel er hun en veteran med bortimot 20 år i koret som lørdag feiret 25-årsjubileum.
– Aldersgrensen for å få være med i koret ble hevet i takt med at Marie ble eldre, sa konferansier Trond Amlie. Han krydret konserten med sine treffende kommentarer og bidro til at latteren satt løst.
På scena sto et kor som oste av trygghet under ledelse av dirigent Mona Stensrud Larsen. Kanskje forståelig når flertallet i koret har vært med i mer enn 20 år.
Totengospel hadde i anledning jubileumskonserten, som var en del av Konsertvikua, invitert gamle medlemmer til å være med og synge tre av sangene. Det ga Marie muligheten til blant annet å synge sammen med sin mor, Ellen Nina Svellet. Sistnevnte var med i koret fra oppstarten i 1994 til datteren overtok «stafettpinnen» i 1999.
Ble med som konfirmant
– Tidligere var det slik at en fikk bli med i koret det året en var konfirmant. Jeg begynte i koret fordi jeg hadde ei mor som sang i koret, og jeg var med på mange øvinger før jeg sjøl fikk være med, forteller Marie og legger til at hennes søster også sang i koret noen år.

– Hvor henter du motivasjon for å drive med sang?
– Jeg har vokst opp med sang hjemme, og begynte å synge i kor, Unge røster, som fireåring. Det har gjort at jeg synes det er moro å synge.
– Du har flere opptredener hvor du er solist, hvordan er det?
– Jeg hadde ikke så mange av dem i begynnelsen, for jeg syntes det var skummelt. Men så var det å prøve forsiktig år etter år. Nå synes jeg det er spennende og kjempemorsomt, sier Marie Svellet, som den siste timen før konserten var billettansvarlig.
Marie sang også solo sammen med Christer André Møller, sistnevnte en av flere tidligere medlemmer som var gjesteartister. Møller var også solist under «Amen», som var ett av flere høydepunkt i en konsert som var balsam for sjelen.

Ikke en ledig stol
Unni Ørbeck og Tove Ødegårdsstuen var som Marie Svellet trygge og dyktige solister som også ga det lille ekstra. At Trond Amlie sa gjesteartistene var velkomne tilbake i koret, er forståelig.
Konserten var en forrykende opplevelse fra første tone. Koret fikk grep om publikum fra første stund og hadde dem i sin hule hånd gjennom hele konserten.
Kultursjef Kjersti Krageberg hadde gleden av å ønske velkommen til åpningskonserten i den 34. konsertvikua. Østre Toten kulturhus var så stappfullt at gjesteartistene måtte benytte ekstrastoler for anledningen.

Konserten var så bra at flere burde fått muligheten til å høre den. – Totengospel skulle vært foreskrevet som medisin av fastlegene i Østre Toten, skrev kultursjefen på kommunens Facebook side etter konserten.
Ingen dum idé.