Opplandstrafikk har brukt drøye tre millioner kroner på Lena skysstasjon til nattparkerte busser. Nå ønsker selskapet å sikre seg tre mål tomt på jordet like ved skysstasjonen. Her kan det bli både ladestasjoner for elbusser og anlegg for biodrivstoff.
Skysstasjonen på Lena fremstår i ny drakt. Drosjebua er blitt dobbelt så stor for å gjøre plass til bussjåfører fra Vy Buss.
I slutten av juni ble det nemlig innført nattparkering av busser på skysstasjonen. Bakgrunnen var å redusere behovet for tomkjøring og dermed spare miljøet. Sist fredag var både byggherre og entreprenør samlet til sluttbefaring. Fornøyde gikk de rundt og så på det ferdige resultatet.
Samtidig kom det fram at Opplandstrafikk har flere planer på Lena. Selskapet har sett seg ut tre mål med tomt på jordet rett overfor skysstasjonen. Også her ligger miljøhensyn til grunn, i henhold til Regional plan for samferdsel.
Permanent infrastruktur for buss
– Vi har meldt inn ønske om et behov med tanke på framtidig utvikling av Lena skysstasjon. I sommer ble det etablert nattparkering av busser. Men for framtiden og utviklingen av Lena som sentrum og knutepunkt må vi sikre oss arealer til utbygging av infrastruktur for fossilfrie energibærere på bussene, som elektrisitet, biogass eller hydrogen. Tomta er regulert til næringsformål.
Det forteller Lars Baukhol, leder for marked og utvikling i Opplandstrafikk.

– Hva ønsker dere å etablere på det aktuelle området?
– Dagens skysstasjon på Lena er jo primært en holdeplass med av- og påstigning og noen nattparkerte busser. Vi ser for oss at vi kan bygge permanent infrastruktur med utvidet nattparkering, som for eksempel ladestasjoner for elbusser og anlegg for biogass, svarer Baukhol.
– Vil det si at Lena kan bli et senter for busstrafikk for hele Toten?
– Det kan jo være. Men hele tanken er at all vekst skal tas med kollektivt, sykkel og gange. Da er det viktig at knutepunkter ikke bygges opp for langt unna der folk bor. Det bør ligge i gangavstand til sentrumsnære fasiliteter.
Lena kan få elbusser om ti år
Lars Baukhol vet ikke når det kan skje noe på den aktuelle tomta ved skysstasjonen.
– Nå har vi først og fremst meldt inn et behov og et ønske. Og det er viktig å være tidlig ute og sikre seg nødvendige arealer. For det er en ganske dyr infrastruktur som må på plass, og som skal ligge her i mange år. Vi ser at det er flere som sliter med å sikre seg arealer med tanke på framtidig infrastruktur, og derfor ønsker vi å være tidlig ute, sier Baukhol.
– Er det elbusser i Opplandstrafikk i dag?
– Vi har to elbusser på Lillehammer, som er en pilot. Det er to busser som vi har kjøpt, og som driftes av Unibuss. Det har vi positive erfaringer med så langt. Men det er et ønske om flere, for det er jo slik at busselskapene må kjøre fossilfritt i byene fra 2025.
– Så det kommer ikke til Lena i 2025?
– Nei, det gjør det nok ikke. Men ved neste anbudsrunde, det vil si om ti år, kan det komme elbusser på Lena også, svarer Baukhol.