Kalendersalget til Lions har skaffet sju millioner kroner til barn, ungdom og eldre på Toten.
De to Lions-klubbene på Toten har gitt ut felles kalender i 22 år. Hver ei krone fra salget har kommet barn, ungdom og eldre til gode. Nå er det klart for årets aksjon.
Lions Club Vestre Toten og Lions Club Østre Toten har samarbeidet om kalendersalg siden 1997. Hvert år har klubbene solgt 2100 kalendere hver.
De første årene satt de igjen med et overskudd på 150.000 kroner hver. De siste årene har flere sponsorer og støttespillere blitt med på laget, og overskuddet har for lengst stabilisert seg på rundt 200.000 kroner per år.
– Næringslivet er utrolig flinke til å støtte oss, og nå har begge klubbene rundt 40 sponsorer. Det er kjempebra at så mange ønsker å støtte kalenderaksjonen vår.
Det sier Tor Baastad og Tor Eng fra Lions Club Østre Toten og Kolstein Asbøll og Svein Erik Svendsen fra Vestre Toten Lions Club.
Nesten alle kjøper
Bildene i kalenderen skal gjenspeile livet i hver av de to kommunene. Bildene er hentet fra tidsrommet 1940 til 1980. Klubbene har også et mål om å få med bilder fra alle fjerdingene. Det vil si Kolbu, Skreia, Kapp og Lena i Østre Toten og Raufoss, Reinsvoll, Eina og Bøverbru i Vestre Toten. Bildene er dessuten hentet fra ulike årstider.
Lørdag er det salgsdugnad for Lions-medlemmene.
– Vi blir alltid godt mottatt når vi går rundt og selger på dørene. Det hender seg at vi får nei, men i det store og det hele kjøper de aller fleste. Folk er veldig flinke til å støtte oss, forteller karene i Lions.
– Hvorfor er det så mange som kjøper kalenderen deres?
– Folk ser at overskuddet brukes lokalt. Det er en viktig grunn til at så mange velger å støtte oss. Vi har ingen administrasjonskostnader, så her går overskuddet rett tilbake til lokalmiljøet, forteller Baastad, Eng, Asbøll og Svendsen.
Vurderer å legge på prisen
Ingen skal beskylde de to Lions-klubbene på Toten for ukontrollerte prishopp. Faktum er at kalenderen koster det samme nå som den gjorde i 1997, nemlig 100 kroner.
– 100 kroner har vært både greit og praktisk å forholde seg til. Den gode støtten fra næringslivet har også bidratt til å holde prisen uforandret. Men nå ser vi at flere Lions-klubber langs Mjøsa har satt opp prisen til 150 kroner. Vi vurderer nok å gjøre det samme neste år. Uansett vil det økte overskuddet gå direkte tilbake til jobben vi gjør for barn, unge og eldre på Toten, forteller Lions-medlemmene.
En økning på 50 kroner vil gi klubbene et årlig overskudd på rundt 300.000 kroner hver mot 200.000 i dag.