• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
7 minutter lesetid

Lyden av fattigdom formidlet på Billerud

Selma Narum (11) fra Eina har en avgjørende rolle i lytteteateret «Fattigfolk» på Billerud. (Foto: Mina B. Sveen).
Mina B. Sveen
Publisert: 23 oktober, 2019 06:39
Oppdatert: 23 oktober, 2019 15:19
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Torsdag ble Billerud befolket av stemmer fra fortida, som hvisket, sang og ropte om den trøstesløse virkeligheten på en fattiggård anno 1920.

Selma Narum (11) er en av skuespillerne som manet fram stemmer fra 1920-tallets fattiggård på Billerud under urpremieren på «Fattigfolk», et lytteteater av Elin Tinholt. Dramatikeren klarte ikke å holde igjen begeistringen da hun takket de medvirkende etter aller første forestilling, og elleveåringens sangprestasjon er da også et avgjørende element i lytteteateret. – Var det en vanskelig rolle?
– Ja litt. Jeg sang vel seks sanger, og noen av dem er gamle sanger som jeg måtte lære, sier elleveåringen fra Eina, som var blant publikum under forestillingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Dramatiker Elin Tinholt ga publikum lyden av fattigdom, i et kor av stemmer fra fortida, som sang, hvisket og ropte om skjebner som tidligere har fått liten oppmerksomhet.
 (Foto: Mina B. Sveen).

Som de fleste av de andre medvirkende, hadde hun ikke hørt hele stykket på forhånd, for alle stemmer ble spilt inn og satt sammen i Jon Anders Narums studio på Eina. Blant publikum satt også Jon Balke, komponist og ansvarlig for lydkulisser, Tone Myskja som hadde laget kunstinstallasjonene i andre etasje i galleribygget, og skuespiller Andreas Koschinski Kvisgaard.
– Dere må slå av telefonene, og dere må være helt stille og ikke snakke med hverandre, instruerte Tinholt de 25 publikummerne som hadde møtt opp i det dunkle kjøkkenet i første etasje etter en spasertur gjennom den mørke, regnvåte oktoberkvelden.

Lyder fra fortida

Slik var virkeligheten. Disse tre eldre mennene var blant beboerne på Billerud på 30-tallet. Nå fortelles historien om fattiggården og pleiehjemmet både som lytteteater og i bok. Bildet er hentet fra den ferske boka «Intet at bemærke» og utlånt av Sissel Homb Røisli.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens publikum falt til ro, begynte huset å leve. Hvis det er gjengangere på Billerud, er det neppe skygger av bleke adelsdamer som hjemsøker huset. Fra usette rom og overfylte sovesaler sivet selve lyden av fattigdom og forseglede skjebner inn til et dypt konsentrert publikum. Klirrende bestikk, knirkingen fra ei seng, mannen som ber og ber, unggutten som falt ned fra et tre i fylla og aldri vil duge til annet enn å koke grisemat mer i sitt liv, men likevel snakker om mirakler, ungjenta som ikke har noe annet sted å gjøre av seg nå som hun er gravid og arbeidsløs, og den vesle jenta som synger og leker midt i elendigheta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tilstedeværelse

Andreas Koschinski Kvisgaard spiller rollen som unggutten som falt.
– Jeg har hatt lyst til å jobbe med Elin (Tinholt) lenge, og nå fikk jeg muligheten. Det er en enorm nerve og tilstedeværelse i teksten; den er enkel og subtil og sier mye med få og enkle ord, sier Koschinski Kvisgaard. Han opplever at rollefiguren hans utvikler seg gjennom stykket, fra førsteinntrykket av en bevegelseshemmet ung mann med det som må være nokså urealistiske fantasier.
– Han prøver å holde seg oppe med disse historiene, men bak dem ligger en sorg og smerte, sier Koschinski Kvisgaard.

Skuespiller Andreas Koschinski Kvisgaard og dramatiker Elin Tinholt, begge fra Snertingdal, hadde lenge hatt lyst til å jobbe sammen, og på «Fattigfolk» fikk de endelig muligheten. (Foto: Mina B. Sveen).

– Dette er selvfølgelig fiksjon, understreker Tinholt, som har samarbeidet med Jon Olav Andersen og Eldrid Hågård Aas. De har skrevet boka «Intet at bemærke», som ble presentert i forkant av forestillingen. Boka forteller historien om de faktiske begivenhetene under fattiggårdstida på Billerud, og Tinholt har brukt virkelige personer og hendelser herfra som utgangspunkt og inspirasjon til stykket.

Sterke historier

– I dette huset er det mange sterke historier og mange skjebner. Noen av stemmene har rot i virkelige historier – vi vet jo blant annet at det var mange barn her, og trusselen om å bli sendt til Toftes gave vet vi jo at var reell, sier Tinholt, som også er dramatikeren bak «Stenbergmonologene».

Grethe Steensen på Peder Balke-senteret var produsent for stykket, og under innledningen til premieren presenterte hun boka om fattiggården Billerud og forfatterne Jon Olav Andersen og Eldrid Hågård Aas, sammen med grafiker for den nye boka, Helga Feste Hunter.


– Toten er jo en skattkiste! Det er så mange historier her, sier Tinholt. Ønsket om å lage noe på Billerud ble umiddelbart omfavnet av Grethe Steensen ved Peder Balke-senteret på Billerud.
– Det er ikke mer enn 100 år siden dette var en fattiggård. Det har vært et stort behov for å fortelle denne historien, sa Steensen i sin innledning til «Fattigfolk». Nå er historien fortalt i to formater, både den faktabaserte boka «Intet at bemærke», og i «Fattigfolk», som levendegjør historien gjennom stemmer fra fortida. Lytteteateret hadde fire forestillinger i helga, og vises ut denne uka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Født i bygningen

Sissel Homb Røisli er født på Billerud, og syntes lytteteateret var en spesiell opplevelse. Hun er også intervjuet i boka «Intet at bemærke». (Foto: Mina B. Sveen).

Sissel Homb Røisli er født i 1944 i ett av rommene i andre etasje på det som opprinnelig var pleiehjemmet på Billerud, og var en av hedersgjestene under premieren.

– Foreldrene mine var gårdsbestyrere her på Billerud, og mor og far og storesøster og jeg bodde på ett rom midt oppi dette, sier Homb Røisli. Her bodde familien til Homb Røisli var ti år, og hun husker godt tida på pleiehjemmet. Hun hadde venner blant beboerne, som ikke bare var eldre mennesker. På Billerud var det i den tida fremdeles beboere som var her av andre årsaker enn at de var eldre og pleietrengende, deriblant flyktninger.
– En har jeg hatt kontakt med helt til nå, sier Homb Røisli. Hun utdannet seg til sykepleier med spesialisering i sosialpedagogikk, og ser i ettertid at mange av beboerne må ha vært veldig syke, også så seint som på 1940-tallet og 1950-tallet. – Det var veldig spesielt å være her igjen og oppleve dette stykket, sier Homb Røisli.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no