Kreativ Data AS satser fra nyttår utelukkende på bedriftsmarkedet. Det betyr at privatpersoner ikke lenger kan benytte butikktilbudet i Lenagata.
– Det er bedriftsmarkedet som er levegrunnlaget vårt, og det er der vi vil ha fokus fremover, sier Svein Karlsen, daglig leder og medeier i Kreativ Data AS. Firmaet leverer alt innen datautstyr og er store på skyløsninger, sikkerhet, drift og vedlikehold. Brorparten av kundene er små og store bedrifter i Gjøvik-regionen. I fjor omsatte Kreativ Data med sine seks ansatte for 16 millioner kroner. Butikken bidro med 500.000 kroner, noe som er drøye tre prosent av den totale omsetningen.
– Vi har solgt blant annet PC-er, printere og generelt utstyr til privatmarkedet i flere år. Men vi har aldri hatt egne folk som har jobbet kun i butikken. For fire år siden valgte vi å halvere butikklokalene til fordel for to nye kontorplasser. Nå føler vi at det ikke lenger er marked for å betjene privatmarkedet med en egen butikk. Men butikken vil fortsatt være åpen for bedriftskunder, det vil si kunder med eget organisasjonsnummer, sier Karlsen til Totens Blad.
Netthandel utfordrer
Han er ikke i tvil om hva som ligger bak nedgangen i privatmarkedet.
– Vi merket en stor nedgang da netthandelen kom for fullt for noen år siden. I tillegg er det vanskelig å konkurrere med de store kjedene, forteller Karlsen og legger til: – Vi måtte ha solgt for tre millioner kroner i året hvis det skulle vært lønnsomt å videreføre butikken.
– Hva synes du om Lena blir én butikk fattigere?
– Det er trist at det ikke er grunnlag for å drive en databutikk på Lena. Da vi startet opp i 1997, var det faktisk tre databutikker på Lena. I det siste har vi stort sett solgt blekkpatroner, forteller Karlsen. Han legger til Elon på Skreia skal videreføre salg av utstyr til blant annet printere.
– Elon har sagt seg villig til å hjelpe privatmarkedet når vi stenger butikken på nyåret. Det vil si at kjeden skal føre utstyr som våre privatkunder har kjøpt her på Lena, forteller Karlsen.
Stadig økning
Kreativ Data AS ble etablert for 22 år siden. Etter noen måneder i en låve i Hallingstadbakken flyttet bedriften inn i Vallegården. I 2004 fortsatte ferden til Grandgården. Fra det samme bygget, som de selv eier, ser de for seg mange gode år i bransjen. Bedriften har økt omsetningen med mellom en halv og en hel million kroner årlig de siste årene. Karlsen tror på fortsatt vekst i årene som kommer. – I fjor hadde vi vårt beste år noen sinne, og det er mye å hente i bedriftsmarkedet, sier Karlsen.
– Hvordan forklarer du den stabile økningen som firmaet kan vise til?
– Det handler om kompetanse, nitid jobbing og dyktige ansatte. Vi klarer å holde trøkket oppe, sier han.
Flere butikker i Lena sentrum har de siste årene sett seg nødt til å stenge dørene på grunn av for dårlig lønnsomhet. Det skal også sies at tomme lokaler har blitt erstattet av nye virksomheter. Siste eksempel på det er den nye Asia-butikken i Stengberggården. Men det er fortsatt flere tomme butikklokaler i Lena. Det er dårlig nytt for blant andre Lena Handelssstands Forening.
– Bruk butikkene
– Tomme butikklokaler gir grunn til bekymring, sier Hans Erik Linnerud, konstituert leder i Lena Handelsstands Forening. Han mener netthandel bidrar til å skape store utfordringer for sentrumsbutikkene.
– Den sikreste måten for butikkene å overleve på, er at vi som kunder faktisk bruker dem, sier han.