• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
4 minutter lesetid

Lena-firma velger å gå ut av privatmarkedet

Kreativ Data AS har besluttet å avvikle butikkdriften som retter seg mot privatmarkedet. – Fra nyttår satser vi utelukkende på bedriftsmarkedet, sier daglig leder Svein Karlsen (t.h.). Her sammen med kollega og medeier Bjørn Arild Amundsen.
 (Foto: Ole Ludvig Rosenborg).
Ole Ludvig Rosenborg
Publisert: 18 desember, 2019 06:55
Oppdatert: 17 desember, 2019 16:47
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Kreativ Data AS satser fra nyttår utelukkende på bedriftsmarkedet. Det betyr at privatpersoner ikke lenger kan benytte butikktilbudet i Lenagata.

– Det er bedriftsmarkedet som er levegrunnlaget vårt, og det er der vi vil ha fokus fremover, sier Svein Karlsen, daglig leder og medeier i Kreativ Data AS. Firmaet leverer alt innen datautstyr og er store på skyløsninger, sikkerhet, drift og vedlikehold. Brorparten av kundene er små og store bedrifter i Gjøvik-regionen. I fjor omsatte Kreativ Data med sine seks ansatte for 16 millioner kroner. Butikken bidro med 500.000 kroner, noe som er drøye tre prosent av den totale omsetningen. 

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har solgt blant annet PC-er, printere og generelt utstyr til privatmarkedet i flere år. Men vi har aldri hatt egne folk som har jobbet kun i butikken. For fire år siden valgte vi å halvere butikklokalene til fordel for to nye kontorplasser. Nå føler vi at det ikke lenger er marked for å betjene privatmarkedet med en egen butikk. Men butikken vil fortsatt være åpen for bedriftskunder, det vil si kunder med eget organisasjonsnummer, sier Karlsen til Totens Blad.

Netthandel utfordrer

Han er ikke i tvil om hva som ligger bak nedgangen i privatmarkedet.
– Vi merket en stor nedgang da netthandelen kom for fullt for noen år siden. I tillegg er det vanskelig å konkurrere med de store kjedene, forteller Karlsen og legger til: – Vi måtte ha solgt for tre millioner kroner i året hvis det skulle vært lønnsomt å videreføre butikken.
– Hva synes du om Lena blir én butikk fattigere?
– Det er trist at det ikke er grunnlag for å drive en databutikk på Lena. Da vi startet opp i 1997, var det faktisk tre databutikker på Lena. I det siste har vi stort sett solgt blekkpatroner, forteller Karlsen. Han legger til Elon på Skreia skal videreføre salg av utstyr til blant annet printere. 

– Elon har sagt seg villig til å hjelpe privatmarkedet når vi stenger butikken på nyåret. Det vil si at kjeden skal føre utstyr som våre privatkunder har kjøpt her på Lena, forteller Karlsen.

Stadig økning

Kreativ Data AS ble etablert for 22 år siden. Etter noen måneder i en låve i Hallingstadbakken flyttet bedriften inn i Vallegården. I 2004 fortsatte ferden til Grandgården. Fra det samme bygget, som de selv eier, ser de for seg mange gode år i bransjen. Bedriften har økt omsetningen med mellom en halv og en hel million kroner årlig de siste årene. Karlsen tror på fortsatt vekst i årene som kommer. – I fjor hadde vi vårt beste år noen sinne, og det er mye å hente i bedriftsmarkedet, sier Karlsen.

– Hvordan forklarer du den stabile økningen som firmaet kan vise til?
– Det handler om kompetanse, nitid jobbing og dyktige ansatte. Vi klarer å holde trøkket oppe, sier han.
Flere butikker i Lena sentrum har de siste årene sett seg nødt til å stenge dørene på grunn av for dårlig lønnsomhet. Det skal også sies at tomme lokaler har blitt erstattet av nye virksomheter. Siste eksempel på det er den nye Asia-butikken i Stengberggården. Men det er fortsatt flere tomme butikklokaler i Lena. Det er dårlig nytt for blant andre Lena Handelssstands Forening.

– Bruk butikkene

– Tomme butikklokaler gir grunn til bekymring, sier Hans Erik Linnerud, konstituert leder i Lena Handelsstands Forening. Han mener netthandel bidrar til å skape store utfordringer for sentrumsbutikkene. 

– Den sikreste måten for butikkene å overleve på, er at vi som kunder faktisk bruker dem, sier han.  

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no