• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
4 minutter lesetid

Knytter sammen vegene på Storbrenna

Geir Arne Haugli (til venstre) og Rolf Børstad sparer lange omveier med den nye vegen. (Foto: John Knut Bakken)
Georg Mathisen
Publisert: 29 november, 2019 15:43
Oppdatert: 03 desember, 2019 15:24
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Totenåsen får ny veg på tvers. – Vi knytter sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen, forteller Rolf Børstad i Toten almenning lodd nr. 2.

– En langsiktig investering, sier almenningsbestyreren. Snart går det an å komme vestover fra Bergsjøen og Lønsjøen til Vindflomyrene uten å kjøre nedom bygda. Almenningen bruker 2,8 millioner kroner på å knytte sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen ved Storbrenna.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

2,8 millioner

De to vegene går parallelt gjennom almenningen, med to forskjeøllige innkjøringer. Den som skal fra den ene til den andre, må kjøre den lange veien rundt.

Skogsbilvegene i Oppland blir generelt dårligere. Børstad og Haugli sørger for at Toten almenning lodd nr. 2 kommer bedre ut.
Skogsbilvegene i Oppland blir generelt dårligere. Børstad og Haugli sørger for at Toten almenning lodd nr. 2 kommer bedre ut. (Foto: John Knut Bakken)

– Det er mye skog i området som vi nå kan få tilgang til, pluss at vi knytter sammen to hovedpulsårer, forteller Rolf Børstad.

Av de 2,8 millionene som prosjektet skal koste, har staten gitt nesten en million i tilskudd. Det gjør prosjektet mer lønnsomt.

Mange dårlige veger

Utbyggingstakten og standarden på skogsbilvegene i Oppland har gått nedover de siste 30 årene. Det bygges og rustes opp for lite, og mye av arbeidet som blir gjort, er ikke godt nok. Da vegene ble registrert i 2012 og 2013, var halvparten av vegnettet ikke kjørbart, oppsummerer Anleggsmaskinen.

– Vi sliter med at det blir gjort nødløsninger og kjørt på dårlige veger. Man hiver på et gruslass i all hast for å komme over et dårlig parti. Det er en dårlig løsning for skogeier, sier vegplanlegger Erik Gjerstadberget i Glommen Mjøsen Skog til fagbladet.

Geir Arne Haugli (fra venstre), Svein Arne Stuen og Rolf Børstad sørger for å knytte sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen.
Geir Arne Haugli (fra venstre), Svein Arne Stuen og Rolf Børstad sørger for å knytte sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen. (Foto: John Knut Bakken)

Avgjør bommer senere

Almenningen tenker på skogsdriften og har ikke avgjort hvordan privatbilkjøring og skiløyper skal løses ennå.

– Vi har tid på oss før alt er ferdig, men det er forskjellige praktiske ting vi må ta stilling til. Vi har ikke helt bestemt hvor det skal settes opp bommer og hvordan vi skal løse logistikken for allmennheten, sier Rolf Børstad.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no