Totenåsen får ny veg på tvers. – Vi knytter sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen, forteller Rolf Børstad i Toten almenning lodd nr. 2.
– En langsiktig investering, sier almenningsbestyreren. Snart går det an å komme vestover fra Bergsjøen og Lønsjøen til Vindflomyrene uten å kjøre nedom bygda. Almenningen bruker 2,8 millioner kroner på å knytte sammen Knutsætervegen og Svartungsvegen ved Storbrenna.
2,8 millioner
De to vegene går parallelt gjennom almenningen, med to forskjeøllige innkjøringer. Den som skal fra den ene til den andre, må kjøre den lange veien rundt.

– Det er mye skog i området som vi nå kan få tilgang til, pluss at vi knytter sammen to hovedpulsårer, forteller Rolf Børstad.
Av de 2,8 millionene som prosjektet skal koste, har staten gitt nesten en million i tilskudd. Det gjør prosjektet mer lønnsomt.
Mange dårlige veger
Utbyggingstakten og standarden på skogsbilvegene i Oppland har gått nedover de siste 30 årene. Det bygges og rustes opp for lite, og mye av arbeidet som blir gjort, er ikke godt nok. Da vegene ble registrert i 2012 og 2013, var halvparten av vegnettet ikke kjørbart, oppsummerer Anleggsmaskinen.
– Vi sliter med at det blir gjort nødløsninger og kjørt på dårlige veger. Man hiver på et gruslass i all hast for å komme over et dårlig parti. Det er en dårlig løsning for skogeier, sier vegplanlegger Erik Gjerstadberget i Glommen Mjøsen Skog til fagbladet.

Avgjør bommer senere
Almenningen tenker på skogsdriften og har ikke avgjort hvordan privatbilkjøring og skiløyper skal løses ennå.
– Vi har tid på oss før alt er ferdig, men det er forskjellige praktiske ting vi må ta stilling til. Vi har ikke helt bestemt hvor det skal settes opp bommer og hvordan vi skal løse logistikken for allmennheten, sier Rolf Børstad.