Flere år med underskudd er i ferd med å spise opp reservene til Coop Marked på Lund. – Slik kan det ikke fortsette, sier daglig leder Anne Lise Aasen.
I 2025 er det 100 år siden butikken på Lund ble etablert. Tross stadig større konkurranse fra de store kjedene i mer sentrale strøk, har nærbutikken i Ytter-Kolbu holdt det gående. Mange vil nok hevde at det i seg selv er en store prestasjon med tanke på hvor mange lokalbutikker som er blitt lagt ned de siste årene.
Men det er ingen dans på roser på Lund heller. Det hører med til historien at butikken har gått med underskudd hvert eneste år siden 2013. I fjor ble det 219.000 kroner i minus. – Vi selger mindre og mindre. Hvis vi ikke klarer å snu trenden, er jeg redd det ikke blir noe 100-årsjubileum i 2025. Da må vi nok stenge om noen år, mener Anne Lise Aasen.
Coop-butikken er en frittstående dagligvareforretning som drives etter samvirkeprinsippet.
– Butikken gikk i mange år veldig bra og med solide overskudd. Det er oppsparte midler som har gjort det mulig å drive butikken de siste årene. Men nå er kassa snart tom, sier Aasen. I sommer forfattet styret i Coop Marked Lund Sa et skriv der de informerte om den alvorlige situasjonen. Brevet ble lagt ut i butikken. Samme innhold ble delt på Facebook.
– Vi har mange trofaste og gode kunder. Det har vi hatt i mange år. Men vi håper selvsagt at enda flere vil bruke nærbutikken. Ja, vi er faktisk helt avhengig av at det skjer. Folk må bruke oss hvis de vil at butikken skal bestå, sier Anne Lise Aasen.
Hun har mange konkurrenter rundt omkring. Ikke minst i Lena sentrum. Der ligger både Kiwi, Spar, Rema 1000 og Coop Extra. De fleste tilhører lavprissegmentet.
– Er dere for dyre?
– En del varer er billigere hos lavpriskjedene. Samtidig er det slik at vi har en rekke billige varer og mange gode kampanjer. Hvis man begynner å regne på det – med kjøring og det hele – er det ikke så store penger å tjene, mener hun.
Aasen legger til at butikken har mange kunder, men at litt for få foretar storinnkjøp i nærbutikken.
– Hva kan dere gjøre for å øke salget?
– Vi har prøvd å komme opp med gode ideer, men det er ikke så enkelt. Nei, jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre for å øke salget, sier Aasen. I fjor ble det altså 219.000 kroner i underskudd. Omsetningen endte på 6,7 millioner kroner. I 2016 ble det omsatt for 7,2 millioner kroner. Da var underskuddet på 103.000 kroner. – Alt tyder dessverre på at vi går mot et nytt underskudd i år, sier Aasen.