• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
4 minutter lesetid

Fly med motorstopp måtte nødlande på Bilitt

Milan Mariathas og Steinar Storm Kristiansen fikk full motorstopp og måtte nødlande på Bilitt onsdag kveld. (Foto: Jon Olav Andersen).
Jon Olav Andersen
Publisert: 18 september, 2019 19:35
Oppdatert: 19 september, 2019 10:20
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

I 3000 fots høyde stanset plutselig motoren helt, og de to om bord måtte i løpet av et par minutter lande flyet uten motorkraft. Nødlandingen skjedde rett ved Bilittkiosken litt etter klokka 18 onsdag.

Flyet av typen Cessna 150 var på veg fra Aalborg i Danmark da det fikk motorstans over Østre Toten. – Dette er jo situasjoner som vi trener på hele tida, men jeg skal innrømme at jeg er litt skjelven nå, sier flyskoleelev Milan Mariathas.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nødlandingen skjedde ikke under optimale forhold. Flyet kom inn rett over en telefonkabel og landet i en kraftig motbakke på et jorde. Til alt hell gikk det svært bra. – Vi så ikke terrenget så godt fra lufta, og hadde ikke mye tid til å studere omgivelsene, så den kabelen så vi ikke før etter at vi hadde landet, sier instruktør Steinar Storm Kristiansen. – Det gjelder bare å holde hodet kaldt når dette skjer, framholder han.

Flyet kommer fra flyskolen Airex Aviation AS på Hamar. Flyet var på veg til flyplassen på Hamar da motorstansen inntraff.

Elev Milan Mariathas har hatt nesten 200 flytimer, og er dermed rutinert. Instruktøren tok imidlertid over og utførte nødlandingen på Bilitt.
– Hva skjer nå, det ser ikke ut til å være enkelt å få tatt av herfra om dere får orden på motoren?
– Vi har ringt etter hjelp fra Hamar. Trolig må vi demontere vingene og få fraktet flyet til flystripa på Bøverbru eller Reinsvoll. Vi får se hva vi gjør, sier Steinar Storm Kristiansen.

Etter nødlandingen ble flyet snudd og trillet et stykke. Her står det like ved fylkesveg 33 på Bilitt.
Etter nødlandingen ble flyet snudd og trillet et stykke. Her står det like ved fylkesveg 33 på Bilitt. (Foto: Jon Olav Andersen).

De to er enige om at det var flaks at motorstansen inntraff over Toten, der det tross alt finnes mange jorder for en nødlanding. På turen fra Danmark hadde de en mellomlanding på Torp flyplass.
– Når noe slikt inntreffer i lufta, har du bare to-tre minutter før du er nede, påpeker den erfarne flyinstruktøren som utførte glidefluktlandingen.

Det var langt fra den perfekte rullebanen på jordet på Bilitt.
Det var langt fra den perfekte rullebanen på jordet på Bilitt. (Foto: Jon Olav Andersen).

Olav Slåttsveen bor i Trannumsgutua på Bilitt, og forteller til Totens Blad at han la merke til at flyet kom så lavt. – Det kom merkelig stille, tenkte jeg over. Jeg så at det kom like over hustakene bortenfor her, og da begynte jeg etter hvert å tro at det kom til å gå rett i bakken. Jeg fant kikkerten og så at det gikk bra, det kom to personer ut, forteller han.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no