• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
logo

Med fokus på godt innhold

  • Nyheter
  • Eavis
  • Min side
  • Bli abonnent
Meny
  • Nyheter
  • Leserbrev
  • Lokalhistorie
  • Mat og drikke
  • Fra fotoarkivet
  • Godt og gammelt
  • Totens Blad Eavis
  • Gjøviks Blad Eavis
  • Besøk vår søsteravis Gjøviks Blad
  • Dødsannonser
Logg inn
  • Bli abonnent
  • Min side
  • Tips oss
  • Redaksjonen
  • Annonsere
  • Kundeservice
NYHETER
2 minutter lesetid

Bankkontoen din kan bli stengt til jul

Flere totninger står i fare for å få sperret bankkontoen sin til jul. Pålegg fra myndighetene gjør at alle må legitimere seg og avgi kundeerklæring, forteller Åse Øye.
Ole Ludvig Rosenborg
Publisert: 06 november, 2019 07:10
Oppdatert: 06 november, 2019 13:12
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Hvis du ikke møter opp i banken med legitimasjon, kan kontoen din bli stengt. Fristen er 15. desember, forteller Åse Øye, banksjef personmarked i Totens Sparebank.

Det er nye regler mot økonomisk kriminalitet og terrorfinansiering som ligger bak at alle må legitimere seg og levere kundeerklæring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange har møtt opp

Totens Sparebank har cirka 40.000 kunder. Svært mange av dem har allerede legitimert seg og avgitt kundeerklæring, men det er fortsatt noen tusen som ikke har gjort det.

– Basert på tidsfristen fra myndighetene har banken nå intensivert arbeidet med å innhente oppdatert dokumentasjon fra disse kundene, forteller Øye til Totens Blad.

Tidsfristen fra myndighetene er satt til midten av januar. For å rekke fristen krever bankene at all legitimering og levering av kundeerklæringer er på plass tidligere. Kundene i Totens Sparebank har frist på seg til 15. desember.

376 i banken med pass

– Hva skjer videre, Øye?

– Vi setter oss ned og kontakter alle de kundene som fortsatt ikke har vært i banken med legitimasjon og kundeerklæring. Kunder som ikke har hørt noe fra banken, kan forholde seg i ro.

– Forrige torsdag møtte 376 kunder opp i banken her på Lena for å legitimere seg med pass. I oktober var totalt 3500 kunder innom våre avdelinger på Lena, Raufoss, Gjøvik, Hamar og Råholt i forbindelse med legitimering og levering av kundeerklæring, opplyser Øye.

Hun oppfordrer pårørende til å bistå kunder som ikke kan komme seg til banken og lover at banken vil strekke seg langt for at ingen skal stå der i julestria og ikke få betalt for julegaver og mat.

Sentralbord
61 16 87 50
Besøksadresse
Hauggata 6, 2850 Lena
Postadresse
Postboks 4, 2851 Lena
Redaksjonen
post@totens-blad.no
Annonseavdelingen
annonse@totens-blad.no

Ansvarlig redaktør
Jon Olav Andersen
Daglig leder
Morten Linnerud
Markedssjef
Hans Erik Linnerud

Se alle ansatte

Totens Blad arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Det er ikke tillatt å kopiere innholdet på dette nettstedet uten avtale med Totens Blad.

Kundeservice
Problemer med levering // Tips oss // Annonsere
Kundesenter // Kontakt oss // Ansatte

Personvernerklæring // Informasjonskapsler // Abonnementsbetingelser

Totens Blad © 2025 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no