Hvis du ikke møter opp i banken med legitimasjon, kan kontoen din bli stengt. Fristen er 15. desember, forteller Åse Øye, banksjef personmarked i Totens Sparebank.
Det er nye regler mot økonomisk kriminalitet og terrorfinansiering som ligger bak at alle må legitimere seg og levere kundeerklæring.
Mange har møtt opp
Totens Sparebank har cirka 40.000 kunder. Svært mange av dem har allerede legitimert seg og avgitt kundeerklæring, men det er fortsatt noen tusen som ikke har gjort det.
– Basert på tidsfristen fra myndighetene har banken nå intensivert arbeidet med å innhente oppdatert dokumentasjon fra disse kundene, forteller Øye til Totens Blad.
Tidsfristen fra myndighetene er satt til midten av januar. For å rekke fristen krever bankene at all legitimering og levering av kundeerklæringer er på plass tidligere. Kundene i Totens Sparebank har frist på seg til 15. desember.
376 i banken med pass
– Hva skjer videre, Øye?
– Vi setter oss ned og kontakter alle de kundene som fortsatt ikke har vært i banken med legitimasjon og kundeerklæring. Kunder som ikke har hørt noe fra banken, kan forholde seg i ro.
– Forrige torsdag møtte 376 kunder opp i banken her på Lena for å legitimere seg med pass. I oktober var totalt 3500 kunder innom våre avdelinger på Lena, Raufoss, Gjøvik, Hamar og Råholt i forbindelse med legitimering og levering av kundeerklæring, opplyser Øye.
Hun oppfordrer pårørende til å bistå kunder som ikke kan komme seg til banken og lover at banken vil strekke seg langt for at ingen skal stå der i julestria og ikke få betalt for julegaver og mat.